Oliota Muzunguuuuuu’s! - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Ylke Emons - WaarBenJij.nu Oliota Muzunguuuuuu’s! - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Ylke Emons - WaarBenJij.nu

Oliota Muzunguuuuuu’s!

Blijf op de hoogte en volg Ylke

03 Mei 2015 | Oeganda, Kayunga

Oliota Muzunguuuuuu’s!

Nouu hier komt weer een verslagje! Even kort en krachtig wat er de rest van de week is gebeurd. Inmiddels is het alweer zondag, dat betekent dat we precies een week geleden om 12u het vliegtuig zijn ingestapt. We hebben het nog steeds overleefd! Hahaha Ik heb het hier reuze naar mijn zin!

Woensdag
Woensdag hadden we een rustig dagje bij huis. ’s Middags kwam Walter langs. We hebben met hem gepraat over opties voor safari’s. Jaaaaa morgen gaan we op pad!!! Heb er echt suuuuper veel zin in! We zijn van maandag tot en met zaterdag op safari. Dat wil zeggen: geen internet, (hopelijk) veel wilde dieren spotten en wie weet een lekker kleurtje krijgen :D

Donderdag
Donderdag zijn we op de Bondekoschool geweest. De kinderen gingen hun rapporten ophalen. Rebecca en ik hebben container met spullen daar opgeruimd. Tijdens het thee drinken nog even met een docent daar gepraat. Hoe vaker je komt, hoe meer contact je krijgt. Wat eigenlijk ook best logisch is haha
Eenmaal thuis… hadden we een verassing! Ik liep naar de wc, komt er opeens een gekko achter vandaan! Hahaha ik schrok wel eventjes :P Maar zijn gave beesten!
De rest van de dag lekker gezongen met musicalliedjes, gek doen en uhmmm geskypt! Jaaa het werkteee! De gelukkigen waren mama, opa en oma.
Toen wilde ’s avonds Rebecca skypen, viel het opeens na een tijdje uit. Huh okeeee wat is dat? Ja hoor.. geen internet. Alles was op! Tja skypen vreet helaas heel veel mb. Dus ga ik het niet al te vaak doen. Toch maar even wat meer rekening ermee houden.

Vrijdag hebben we de container helemaal opgeruimd en verder een rustig dagje gehad.

Zaterdag
Toennn… was het zaterdag! Om half tien kwam Rajab ons ophalen. Hij zou met ons naar Kampala (de hoofdstad ongeveer 18 km van Kayunga) gaan. Na eerst een tijdje in de taxi te hebben gezeten met de vele gaten en hobbels waren we in Kampala. Daar moesten we op de boda boda naar een winkelcentrum. Boda boda’s is daar gebruikelijk vervoer, een soort van scooter. Het was beetje eng, eerste keer op zo’n ding! Ik zat met Rajab achterop een boda boda en Rebecca bij een andere. Vervolgens ging de boda boda van Rebecca een andere weg. Neeeeeee, ik raakte een beetje in paniek. Ik zag haar niet voor ons en niet achter ons. Voor de zekerheid Rajab maar even gevraagd of ze zelfde plek ging. Ja, dat was zo. Uh oké dan maar… Ondertussen reed die boda boda aardig hard door het drukke verkeer. Het was een beetje eng maar ook VET GAAF! Aangekomen bij het winkelcentrum stonden er beveiligers met geweren. Daar langs gekomen. Even gepind, internet opgewaardeerd en naar de supermarkt geweest. Nog eventjes gedronken voor de rit naar huis.

Daar stonden alweer boda boda’s die dolgraag blanke meiden achterop wilden. ‘Please come with us!’ handig dat Rajab beetje ging onderhandelen. Toch bij hen achterop gegaan. Alle drie op een eigen. Had maar even gezegd tegen die kerel: “Only if you drive slowly!” Ja ja dat deed die zei hij. En hield zich er gelukkig aan. Tijdens ritje zie die: “Where are you from? You’re beautifull!” Uh oke dankje. Verder maar mooi geen aandacht aan geschonken haha

Ohja ik had Rajab gevraagd hoe je hallo in het Lugandees zegt: “Oliota”. Grappig woord!

Ik krijg een echt Afrikaans gevoel als ik mensen met fruit of iets dergelijks op hun hoofd zie rondlopen. Best bijzonder hoe ze dat doen en ook de hoeveelheid!

Eenmaal thuis deden we een spelletje en gingen we touwtje springen. Ons buurmeisje van 10, Lynn, vond dat aardig interessant. Tuurlijk doe mee! Ondertussen kwam Emmanuel Kavuma langs om een aantal meegebrachten spullen op te halen. Zo kon die schilderen in zijn studio voordat hij op vakantie naar Europa gaat. Ja, hij komt ook een weekje naar Nederland! Hij maakt echt hele gave schilderijen!

Uiteindelijk gingen we weer verder touwtje springen. Het broertje van Lynn, Jason 8 jaar, vond het ook interessant worden. Zo hebben we met ons vieren vermaakt. Jason daagde mij ook uit met renwedstrijd en radslagen. Ook radslag over een hoger touw. Okeeee! Vanalles kwam voorbij haha Claus, hun kleine zusje van ik schat 2, kwam er ook bij staan. Even later werden de vier andere buurkinderen ook nieuwsgierig. Dus nog maar met meer verder gespeeld. Wedstrijdjes kruiwagenlopen, rennen, bal overgooien en high and seek. Toen gingen Rebecca en ik even zitten voor ons huisje. Zo kwamen we bij de kapper terecht. Jaa lang haar, blond en zacht kennen ze niet. Dat moet worden gevlochten! Al met al een hele leuke dag!

Zondag
Wakker geworden met… spierpijn… Oh touwtje springen ben ik dus echt niet meer gewend haha Lekker rustig aan gedaan. Spelletjes gespeeld, even stukje van een serie gekeken en alles ingepakt voor de safari van morgen! Morgen om 8uur in de ochtend (7uur jullie tijd) zullen we gaan vertrekken.

WE’RE READY FOR THE TRIP!!!!! :D

• 03 Mei 2015 - 21:35

Tinie & Vincent:

Hoi Ylke,

Leuke verhalen tot nú toe, wij wensen je heel veel plezier en succes. Een belevenis om nooit meer te vergeten. Wij blijven mee lezen.

Groetjes Tinie & Vincent

• 04 Mei 2015 - 12:16

Jose:

Zo te lezen, raak je nog niet overwerkt! Veel plezier!