Een klein weekje thuis in Kayunga - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Ylke Emons - WaarBenJij.nu Een klein weekje thuis in Kayunga - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Ylke Emons - WaarBenJij.nu

Een klein weekje thuis in Kayunga

Blijf op de hoogte en volg Ylke

15 Mei 2015 | Oeganda, Kayunga

Na een week safari te hebben gehad, hebben we deze week in Kayunga gezeten. Een paar keer op de school geholpen met de voorbereidingen voor het nieuwe semester. Leuk om contact met ze te maken! Zo hebben we er al een aantal beter leren kennen, voordat we maandag beginnen met stage lopen.

Donderdag 14-05
Jaa jaa om 00.00u een liedje voor Rebecca gezongen! Happy Birthday!

Donderdagochtend op de school geholpen. Toen kwamen Jacky en Holly even langs. We hebben ze de school laten zien en daarna nog bij ons huisje gedronken.

Vervolgens zijn Rebecca en ik naar Kampala gegaan. Bij The Oasis schoppingcentra bij Café Javas gaan zitten. Namelijk milkshake en taart genomen! Jammieeee, tja we moeten het toch een beetje vieren hè! Eén stuk taart is ongeveer 1/8 van een hele taart. Eén stukje was dus genoeg voor ons samen haha. Erg lekker (en machtig). De ober had er “Happy Birthday Rebecca” opgezet omdat ik vertelde dat ze jarig is. Daarna in de supermarkt boodschappen gedaan en bij de KFC gegeten.

Ja klaar en dan.. dan moet je nog terug. Wat we nog nooit hadden gedaan zelf vanuit Kampala. Bij de supermarkt boda boda aangehouden of ze ons naar de taxiplaats voor Nansana/Kayunga konden brengen. Dat kon voor 7.000 UGX. Ja doeeiii, dat pikte ik niet, want heen kwamen we met 5.000 UGX zei ik. Dus oké vooruit 6.000 UGX en we gaan mee. Nee nee dat kon toch echt niet. Toen draaide Rebecca en ik toevallig tegelijkertijd om en liepen we weg. Werden we terug geroepen. Hahaha woehoee voordeeltje van blank zijn? Met de taxi naar Nasana, daar uitgestapt, vervolgens nieuwe taxi naar Kayunga. Hmm wat is dat lastig de weg in het donker te vinden. Rebecca liet bij de supermarkt stoppen. De twijfel kwam omhoog. Zitten we wel goed? De supermarkt ingelopen en werden vrolijk begroet door de verkoopster. Yesss toch gelukt! Toen de weg naar huis in het donker vinden. Al doodlopend straatje ingelopen totdat er mensen naar ons riepen. En dan kom je aan bij het huisje en wordt je met de neus op de feiten gedrukt. Stroomuitval. In het donker naar de zaklamp opzoek. Ons enige licht in de duisternis. En dan te bedenken dat we hier rond zeven weer waren. Pikke donker!

Dus ja met een zaklamp, flesje drinken en chips proosten op de verjaardag. Het heeft eigenlijk wel wat 

Toen sprong de waterkoker om 20.17 aan, dat betekende weer stroom! Ongeveer 1,5 uur in het donker gezeten. Stroomuitval was al vanaf 10.00u in de ochtend. We hadden er last van toen ik moest lamineren op school, wat niet kon.
Dus zaklamp weggelegd, oplader telefoon gepakt. zit ik net, stroom valt weer uit. Welgeteld 2 minuten met stroom gezeten! Dus maar weer in het donker verder met het spelletje. Na een kwartier was er weer stroom. Maar voor hoelang? Gelukkig de hele avond!

Vrijdag 15-05
Jaa jaa vanochtend om half tien afspraak met Moses op de boerderij. We gingen meekijken hoe hij een groepje kinderen van 4/5 jaar van de internationale school ging rondleiden. Maar goed.. de school kwam een uur en kwartier te laat. Dus in die tijd gezellig met Moses en Kaygumba gepraat. Hoe kun je in hemelsnaam uitleggen dat Nederland onder water kan komen te liggen omdat de zeespiegel stijgt vanwege het broeikaseffect…. Lastige woorden voor in het Engels: ozonlaag, CO2, broeikaseffect. Met hakken en stoten, omschrijven met handen en voeten en hulp van de heren kwam ik eruit. Tevens gepraat over scholen in NL en Uganda. Voornamelijk verschil in de manier van straffen. De tijd ging zoooo voorbij!

Vervolgens mee gelopen met de school. Even geobserveerd en tussendoor ideeën opgedaan om een te proberen een lesprogramma voor de boerderij te maken. het was leuk om te zien dat de kids zo enthousiast waren. Geiten, een ezel en koeien voeren. In het kippenhok staan en proberen om een kip te vangen. Ze genoten er duidelijk van. Als afsluiting alle 17 de kinderen in de kar achter de ezel.

Eventjes boodschappen gedaan, nu is onze koelkast weer helemaal vol! En erbovenop ook. Lekkkeeeeer veel fruit gehaald haha

Dat was het weer voor deze week :P Groetjeesss

• 17 Mei 2015 - 12:27

José:

Ja, afdingen zul je hier wel leren! Kaarsjes en zaklamp dus altijd bij de hand?