De eerste stageweek! - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Ylke Emons - WaarBenJij.nu De eerste stageweek! - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Ylke Emons - WaarBenJij.nu

De eerste stageweek!

Blijf op de hoogte en volg Ylke

24 Mei 2015 | Oeganda, Kayunga

De eerste stageweek!

Maandag 18-05
It was an impressive day! Zeg dat wel,.. zoveel indrukken gekregen en de hele dag Engels aangehoord. Dat is nog wel eventjes vermoeiend. Maar raken we vast snel aan gewend!

Vanochtend om 6uur zijn we opgestaan. Om 7.15u waren we op de school aanwezig. Om half acht kregen de kinderen porridge als ontbijt. Ook wij hebben even meegegeten. Het was een soort van pap-achtig iets. Kan niet echt een Nederlandse naam eraan geven. Moet wel bekennen.. dat als je thuis al hebt ontbeten je daarna wel bomvol zit! Om 8.00u begint de les tot 13.00u. Dan hebben ze pauze van een uur en beginnen ze dus om 14.00u weer tot 15.00u de groepen pp-p2. De andere klassen hebben les tot 17.00u. Ze blijven op school eten. De school verzorgt een lunch van bijvoorbeeld posho and beans.

De hele dag hebben we geobserveerd in alle klassen van pp – p7. Opvallend was dat overal waar we binnen kwamen we op deze manier werden begroet: de kinderen gingen staan en zeiden: ‘Good morning our visitors, welcome in primary [klas]’. Mijn naam vinden ze hier lastig om uit te spreken. Ik heb hem vandaag meerdere malen moeten herhalen. Klinkt wel grappig hoe ze het zeggen :p

In pp hebben we gezien we een leuke les over nummers gezien. De kinderen waren heel actief en de leerkracht deed het erg leuk.

In p1 deden we mee in de kring. De kinderen vertelden aan elkaar wat ze hadden gedaan in de vakantie. Een kind stond op en zei: ‘Hello my friends’. Vervolgens antwoorden de kinderen met ‘Hello [naam]’. Dan begon het kind te zeggen met: ‘During my vacantion I …. Je kreeg dan antwoorden als heb ik kleding gewassen, water gehaald, mama geholpen. Bijna niemand vertelden dat ze hadden gespeeld o.i.d. Zo verschillend als je dit gaat vergelijken met wat Nederlandse kinderen op die vraag zouden antwoorden. Dan merk je pas echt een cultuurverschil vind ik.

In p2 waren de kinderen aan het tekenen over hun vakantie. Ook tekeningen over dat iemand water haalde enz.

In p3 waren de kinderen aan het werk met mathematics. Ze hadden rijtjes met keersommen en een aantal deelsommen. Eigenlijk zoals wij die ook kennen.

Vanaf p4 is het schoolstelsel iets anders, op dat moment zijn het de leerkrachten die van klas wisselen. Dus je hebt niet één leerkracht standaard in de klas. Het is vergelijkbaar met de middelbare school met ons. In p4 zagen we een les over het weer. Ik vermoed het vak aardrijkskunde.

Toen we in p5 kwamen was er op dat moment geen leerkracht. Wij hebben achterin de klas gezeten en gekeken wat de leerlingen deden. Ze waren aan het wachten op de rekenleerkracht. Opmerkelijk was dat de kinderen zo stil waren toen wij binnen kwamen! Zo goed aan het werk! Fijn om te zien dat ze zo zelfstandig konden werken. Ze waren bezig met breuken. Er stond een hele uitleg op het bord. Maar eens gekeken of ik eruit kwam haha en het lukte! Bijvoorbeeld 1 1/5 rekenen zij uit als: 1*5+1 = 6/5

Van p5 gingen we eerst naar p7. Die zaten namelijk in het lokaal ernaast Hier zagen we het vak wetenschap. Het ging over verschillende soorten wrijving. Het was wel lastig om te volgen. P7 is de hoogste groep. De leeftijd van deze p7 is rond 15/16 jaar.

Als laatste was p6 aan de beurt. We zagen hier het vak sociaal. Het ging over hoe je bijvoorbeeld de broer van je vader noemt, uncle. Ook ging het over incest en over twee-, drie-, vier- en vijflingen. Ze leerde het de kinderen aan hoe je iemand moest noemen door kinderen als voorbeeld naar voren te halen en ze een rol te geven.

Het was tegen 13.00u toen we alle klassen hadden gehad. Toevallig hun lunchpauze! We hebben meegegeten met de pocho, beans en iets met mais. Dat heet matooke. Het smaakte op zich prima, alleen naar paar happen dacht ik hmm is niet zo heel veel aan haha. Na de lunch zijn we terug gegaan naar de onderbouw en daar buiten gezeten terwijl de kinderen lekker aan het spelen waren. Er waren twee meisjes die naast mij en Rebecca zaten. Ze zongen de hele tijd ‘If you happy and you know it, clap your hands!’ Was super lief om te zien! Vooral omdat als we hun kant op keken ze ophielden.

Aan het einde van de schooldag om 15.00u stonden alle kinderen, van de onderbouw, in een rij verdeeld over de klassen en in jongens en meisjes rijen. Ze werden toegesproken. Er werd gebeden en bedankt dat ze op school aanwezig waren. De kinderen moesten aan de kinderen die er niet waren vertellen dat ze naar school moesten komen, want als ze morgen niet op school zouden zijn, dan werden ze van school gestuurd (na drie dagen). En moeten ze maar een andere school zoeken. Ook werd er nog gesproken over het haar. Sommige kinderen hadden wat haar op hun hoofd, dit moesten ze vanavond eraf scheren. Alle kinderen hebben hier kale koppies en een uniform aan. Ik heb vandaag extra goed gelet op de gezichten.
Verder werd er nog verteld dat de kinderen moesten opletten met het naar huis lopen. Dat ze niet met iemand mee mochten gaan ook al is het een vriend. Nergens mee naar binnen. Ik vind het bijzonder dat het merendeel van de kinderen niet worden opgehaald. Volgens mij is dat ook de reden waarom ze de kids nog even extra waarschuwen.

Echt van al die indrukken zit mijn hoofd compleet vol. Aan het einde van de dag toen de kinderen naar huis gingen hebben we nog even gezeten de directie gezeten. Even een aantal zaken besproken wat betreft mijn stage en vrijwilligerswerk van Rebecca. Onze werkdagen zijn van 08.00-16.30u. We mogen altijd eerder komen en aanschuiven aan het ontbijt als we willen.
Ik kom drie dagen in p2 te staan. Donderdagochtend sta ik in p3 (waarschijnlijk), donderdagmiddag help ik met creatieve lessen bedenken en op vrijdag sta ik de hele dag in p1.

Dinsdag 19-05
Vandaag heb ik de hele dag geobserveerd in p2 bij lerares Mercy. Wat een enorm verschil, maar wel leuk! Wordt een erg interessante uitdaging!

Tijdens het vak Luganda heb ik nog wat nieuwe woorden geleerd. Ze praatten de hele tijd met in hun eigen taal, maar er werden een aantal zinnen vertaald: agwa wansi – vallen, amanyese okugulu – zijn been is gebroken, mukwadde, is ziek, omulima – activiteit/oefening.

Aan het einde van de dag hielp ik met de kast schoonmaken. Toen kwam ik een schriftje van Luganda tegen met getallen. Dus ik dat proberen na te zeggen. Vervolgens waren er een aantal kinderen bij het raam aan het luisteren en kwamen ze binnen. Vier kleuters stonden om mij heen. Waarvan er één mij heel goed hielp! Ze leerde me:

1 Emu 6 Mukaaga Ogen Amaso
2 Bbire 7 Musanvu Oren Amata
3 Ssata 8 Munaana Been Amagula
4 Nnya 9 Mwenda Neus Emyindo
5 Ttaano 10 Kkumi

En… we hebben Ugandese namen gekregen!
Ylke: Kirabo
- Betekent ‘gift’
Rebecca: Mukisa
- Betekent ‘good luck’

Woensdag 20-05
Vandaag heb ik in het Engels een verhaaltje voorgelezen. Een aantal vragen over het verhaal aan de kinderen gesteld.
Vervolgens moesten alle klassen buiten samen komen. 4 jongens van P7 stonden op de trap. Ze spraken de andere kinderen toe en gingen samen bidden. Ook zongen ze het Ugandees volkslied, volgens mij. Vervolgens kwam er een leerkracht naar voren. Die sprak de kinderen aan over het komende term: goede concentratie, op tijd zijn, etc. Ook heeft hij ons geïntroduceerd. Moesten we zelf naar voren komen en even kort wat zeggen. Haha was best wel leuk om even voor de hele school te staan.

’s Middags thuis gegeten en toen in de middag heb ik mijn eerste les gegeven, creatieve werk. Ik ging vogelkaarten maken. Het was eerst even wennen voor mij en de kinderen om te beginnen. Maar de resultaten zijn uiteindelijk erg leuk geworden!

Donderdag 21-05
In de kleine pauze heb ik met Moses gesproken over creatieve werk. Ik ga hem helpen met nieuwe ideeën etc. En… zo krijg ik ook nog eens leuke nieuwe ideeën voor in Nederland! Helemaal mooi!!
En.. natuurlijk weer bij het vak Luganda geweest. Zo kom ik aan mijn woordenschat!

Vrijdag 22-05
Een topdag gehad! ‘s Ochtends hadden de kinderen eerst een parade. Kinderen uit p7 kwamen naar voren om te bidden. Vervolgens ging er twee meisjes uit p6 zingen voor de hele school. Daarna kwam een groepje naar voren die gingen dansen op José Chameleone. Waren alleen jongens! De jongens in Nederland op de basisschool zouden niet zo snel voor iedereen dansen. En ook nog eens zooo soepel, niet normaal! Er hing een hele leuke sfeer!

De hele dag heb ik in p1 gestaan. Ik heb rond gelopen en geholpen tijdens rekenen. Na de pauze mocht ik een boek uit kiezen om voor te lezen. Ze zei voordat ik het boek ging voorlezen dat ik daarna Engels mocht geven. Uhm oké goed en ze gaf me het boek in handen. Tijdens het verhaal waren de kinderen erg stil. Ze genoten van het verhaal.

Toen was Engels aan de beurt. Mmm ja de woorden net een kwartier van te voren gezien. De helft nog nooit van gehoord, typisch Afrikaanse tuingereedschap. Ze zei dat ik het woord moest opschrijven, tekenen en uitleggen. Eerste twee prima, maar laatste?! Hoe ga ik dat doen als ik het zelf niet eens weet. Dus creatief geweest en de kinderen het aan elkaar laten vertellen + een spelletje gedaan. Namelijk één kind komt voor de klas en beeld een woord uit. De rest moest raden welk woord het was. Eerst durfden er niet zoveel kinderen, maar ik deed met ze mee. Dat hielp! Aan het einde van de les wilden iedereen uitbeelden en raden. De leerkracht vertelde dat ik een hele goede eerste indruk had gemaakt. Een compliment om in mijn zak te steken!

Na de lunch heb ik aan een tafel met een klein groepje kinderen creatief gedaan. Ook aan hen de vogelkaarten geleerd. Het was iets moeilijker voor deze leeftijd, maar ze vonden het wel erg leuk. Vooral omdat de snavel kon bewegen haha.

Al met al een hele interessante week! Leuk is ook, als we nu door Kayunga lopen worden we aangesproken met: Bye teacher Ylke and teacher Rebecca. In plaats van muzungu. Hahaha herkennen we gelijk de kinderen van de Bondekoschool.

  • 24 Mei 2015 - 20:15

    Jose:

    Fijn dat je zo'n goede week hebt gehad, Ylke!

  • 24 Mei 2015 - 23:43

    Ellis:

    Hoi Ylke, klinkt echt super. We kijken ernaar uit om nog meer verhalen van je te lezen! Groetjes van ons :-)

  • 28 Mei 2015 - 20:44

    Ylke Emons:

    Ja José, het was een erg leuke week! Heb het hier reuze naar mijn zin! :)

    Ah wat leuk zeg, Ellis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ylke

Actief sinds 16 Okt. 2014
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 6369

Voorgaande reizen:

20 April 2015 - 20 Juli 2015

Stichting Bondekoschool

Landen bezocht: