Ssese Islands here we come! - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Ylke Emons - WaarBenJij.nu Ssese Islands here we come! - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Ylke Emons - WaarBenJij.nu

Ssese Islands here we come!

Blijf op de hoogte en volg Ylke

15 Juni 2015 | Oeganda, Kayunga

Maandag
Naar mijn les hadden we een kwartier over voordat de pauze begon. Tijd voor een nieuw lied! “The lions sleeps tonight” was het deze keer. Bewegingen en een spelvorm erbij bedacht. Ze mochten als leeuwen rondlopen. Bij “Ahoea” doen alsof ze gingen brullen en bij “wim bam wee” rondlopen. Vooraf spraken we een getal af hoe vaak we dat gedeelte zouden zingen. Ze moesten dan zorgen dat ze bij de laatste keer zo snel mogelijk naar de stoel gingen en zitten.

Dinsdag
Het was…. HERODAY! Dus hadden we een dagje vrij. Lekker huiselijk gedaan. Wil je wassen, heb je de hele dag geen stroom. Dan maar eerst boodschappen gedaan en hopen dat de stroom zo snel mogelijk terug is. Gelukkig was het in de avond weer terug, helaas te laat om dan nog te wassen.

Woensdag
Dagje op school. Weer wat lesjes gegeven. Eigenlijk niet iets bijzonders meegemaakt dan de gewone stagedagen.

Donderdag
Vanochtend aflatoun in P3 gegeven. Het ging over geslachtsgelijkheid. Een pittig onderwerp. Ik gaf stellingen waarover de kinderen met elkaar in gesprek moesten. Eigenlijk vind ik het best wel leuk om die lessen te geven. Dit was mijn eerste les aflatoun.
’s Middags heb ik de social skill afgemaakt. Het konijntje is erg leuk geworden! We zullen zien of het de kinderen ook gaat lukken.

Ook hebben we ’s middags onze spullen aan de klassen gegeven die we vanuit Nederland hadden meegenomen. De kinderen waren erg dankbaar, net als de leerkrachten. Dankjulliewel! Dus dat wordt een aantal spellen uitleggen en een keertje met gym meedoen haha.

Vrijdag
Ze deden tijdens ensemble een danswedstrijd. Telkens kwamen er 2 per klas naar voren. Toen kwam een leerkracht naar ons toe en vroeg of we mee wilden dansen. Na een korte twijfel ben ik toch naar voren gegaan en heb ik mee gedanst. Ik danste natuurlijk heel anders hahaha Maar… de kids vonden het erg leuk! Naderhand kreeg ik allemaal leuke reacties. Jaa jaa ze vonden het allemaal erg leuk dat een muzungu juf mee deed! Eerst was het een klein beetje ongemakkelijk, voor de hele school dansen. Maar daarna had ik grootste lol erin. Het is jammer dat het filmpje is mislukt dat Rebecca had gemaakt.

Om één uur stonden we klaar om naar de Ssese Islands te gaan om Jacky en Holly te bezoeken. Na 2,5 uur op een erg hobbelige weg kwamen we bij de pond aan. Daar dik uur gewacht om vervolgens naar de overkant te gaan.

Een rondleiding gehad. Echt mega klein! Twee "lokalen" met alleen een krijtbord. Als het regent zitten ze met zijn allen in het midden. Het is echt even helemaal terug bij af.

'S Avonds na het buffet, die de kok speciaal voor ons had gemaakt, zijn we bij het vuur gaan zitten. Erg gezellig gekletst met Jacky en Holly. Ook lekker met de muziek meegezongen die ik had meegenomen.

Zaterdag
Een ander woord voor Ssese Islands is Kalangala district. Na een goed ontbijt en fijne nacht zijn we naar het Ssese Islands beach hotel gereden. Hier ingecheckt en klaargemaakt voor islands hopping.

Toen kwam de boot eraan. Een vissersbootje met motor. Er lagen nog een paar kleine zilverkleurige visjes dood in de boot. Dat kon je goed ruiken! Het was een rustgevend tochtje. Ook hier aardig wat plezier gemaakt met zijn vieren! Wij samen klikt aardig goed, dat is leuk om te ervaren :)

Aan de overkant op virgin island (zo heet dat eiland) zijn we aan land gegaan. Na wat fruit te hebben gegeten, hebben we een boswandeling gedaan. Een echte! Dwars door de bush! Vier meiden met jawel rokken aan. Als echte dames! Dat zou er wel grappig uit hebben gezien. Vervolgens zijn we weer met het bootje terug gegaan. Lekker bruin worden, altijd leuk!

Daarna even relaxt en opgefrist voor het diner. Een barbecue! Met verschillende gasten van het hotel samen op de plek aan het water. Kampvuur vlak bij onze tafel, gezellige muziek op. Een erg leuke sfeer met lekker eten! :) Als toetje even een ijsje gehaald.

Hier op deze plek kom je helemaal tot rust. Het geeft me een vakantiegevoel. Heeeeerlijk!

Zondag
Na een goeie nacht aan het ontbijt gegaan. Daarna even lekker op de bank bij het water gezeten. Muziekje aan en chillen maar. Vervolgens reden we terug naar hun huisje.

Even met een bal over gegooid en de ingrediënten voor arretjescake bekeken. Daar kwamen we vanochtend opeens op. Je hebt er géén oven voor nodig. We zullen zien hoe het smaakt. Ook. Is het zonder rauw ei, want dat vertrouwen we hier niet.

'S Middags op huisbezoek geweest. Zoveel kinderen in een huis. Het was vooral zitten en kletsen met de kinderen.

Vervolgens liepen we verder. We hebben in totaal bijna drie uur gelopen. Op het laatst waren er 26 kinderen die ons achterna liepen. Ik leerde ze het woord 'blanke' aan. Die kids zijn zo vrolijk en blij, maar sommigen zitten onder de plekken. Wat je liever niet wil weten waarvan. De huizen zijn armoedig en hygiëne is ver te zoeken. Elke keer weer heeft het best een impact op mij. Maar je kunt niks, helaas.
Een vrouw met een kind vast vond het erg leuk toen ik oliota zei. Vol trots vertelde ze het aan de mensen achter haar. 'A muzungu speaks Luganda!'. Toen ik begon te tellen tot tien werd ze nog enthousiaster.

Als er meerdere muzungu's zijn noem je dat bazungu. Gwendi betekent fijn. Hiermee antwoord je op oliota.

Na deze zware dag was de arretjescake als beloning, aardig op zijn plek. Het was goed gelukt!

Maandag
Vandaag zijn we op het schooltje wezen kijken. Heel anders vergeleken met de Bondekoschool. Deze school staat nog echt in het begin van de groei.

Er was hectiek in P1. Een slang in het lokaal! Alle kinderen renden naar buiten, vervolgens hier de kinderen van pp ook. De headmaster die in p1 lesgeeft heeft de slang met een stok doodgeslagen. De slang was denk ik 20 cm lang.

Na de schooldag van 8-13.00 zijn we naar huisje gegaan. Is maar 1 minuut lopen. Bijna op hetzelfde terrein. Even geluncht en gewacht op de chauffeur. Vervolgens de lange reis naar Kayunga terug gehad.