Een week vol met dieren! - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Ylke Emons - WaarBenJij.nu Een week vol met dieren! - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Ylke Emons - WaarBenJij.nu

Een week vol met dieren!

Blijf op de hoogte en volg Ylke

10 Mei 2015 | Oeganda, Kayunga

Maandag
We vertrokken vanochtend om 9 uur. Na de drukte van Nansana en Kampala werd het steeds rustiger. Eén lange weg rechtdoor hadden we te gaan. Het was bijzonder om te zien hoe de weg en de omgeving veranderd. Van drukte naar rustig en van rijker naar armere buurten. Langs de soort van snelweg liepen heel veel mensen of waren op de fiets. Ook hebben we verschillende mensen gezien met kuddes koeien die ze langs de weg laten grazen. Zelf een kind van ik denk 9 alleen langs de snelweg met geen huizen in de buurt die een kudde koeien in de gaten houd.

In Noord-Uganda waren de hutten het meest typisch. Daardoor zag je dat dit echt een armer gedeelte was. We zagen zelfs de bergen die Congo en Uganda scheiden. Het was maar 40 km verderop!
Na zeven uur onderweg te zijn geweest en bavianen en olifanten te hebben gespot, (Jaa echt waar! de bavianen kwamen naast de auto! Eén zelfs erop omdat we een banaan hadden neergelegd.) bij de Murchison Falls aan. Op de weg naar onze lodge zagen we olifanten. Ik denk zo’n tien meter verder één op de weg. Awesomeee!
Doorgereden naar Fort Murchison, het verblijf. Even opgefrist en fruit gegeten (ananas, mango, passievrucht en een soort sinaasappel). Jammiee vooral passievrucht! Vond het apart om een keer te eten.

’s Avonds een gamedrive gedaan. We hebben verschillende antilopers gespot, kraanvogels, buffels, olifanten en everzwijnen. Op sommige plekken uit de auto gestapt en natuurlijk heeeeel veeel foto’s gemaakt! Vervolgens naar de tent gegaan. Het eerste wat we morgen zullen zien als de tent open gaat is een hele mooie natuur en de Nijl.

Dinsdag
Om 7.15u deden we een game drive. Een grappige ontdekking deed ik daar. Als een antiloper bang is heeft die zijn staart tussen zijn benen bijvoorbeeld als er een auto langs komt. Is de auto net voorbij zwiept de staart weer vrolijk heen en weer. De antiloper met een soort van make-up op heeft de Uganda Qob.

We waren deze keer op zoek naar leeuwen. Na een tijdje hadden we ze gevonden. Erg goed in de bosjes verstopt. Er zaten twee leeuwinnen en drie jonkies. Helaas zag je de kleintjes niet heel goed omdat ze erg goed verstopt zaten.

Van de Big Five: Afrikaanse leeuw, Afrikaanse buffel, zwarte neushoorn, olifant en luipaard hebben we gespot de leeuw en de olifant. De Afrikanse buffel en de zwarte neushoorn zijn niet in Uganda te vinden. We zijn naar de Nijl gereden om de nijlpaarden te spotte. Om precies te zijn in Albert Nijl. Het is grappig om te zien dat er veel vissers in een houten kano met peddels in de Nijl zijn. En dat terwijl de Nijl vol zit met nijlpaarden. Gevaarlijk sterke beesten!

Toen we weer terug naar Fort Murchison gingen zagen we een kudden van zo’n ongeveer 20 olifanten. Niet gewoonlijk. Toen zagen we één met een kleine slurf. Deze had hem ingetrokken aangezien hij bang was vertelde Walter. We reden verder. Hé wat zien we daar? Noooo een olifant op de weg! Wacht die op de andere olifant om over te steken. Het enige wat je dan kunt doen is wachten. Haast geen beweging in te krijgen. Toen één ervan (die dichtsbij stond) de kont naar de weg had gekeerd gingen we heel hard gassen en er langs. Oeiii die olifant was boos! Dat zag je aan hoe die met zijn oren flapperde. Geluk voor ons kwam die niet achter ons aan.

Na gegeten te hebben stapten Rebecca en ik in een klein motorbootje. Walter zou de auto naar het eindpunt rijden. Met een bootje over de Nijl dus. Best wel spannend om er zo dichtbij te komen. We zagen veel hippo’s en krokodillen. Het eindpunt van de boottocht was de waterval. Vanaf daar hebben we een hikingtocht gedaan. het was enorm warm maar super mooi uitzicht. Bovenaan gekomen op de berg een fijne douche gehad. Heerlijk de koude stoom van water om je zweetdruppels te vergeten.

Woensdag
Vandaag merendeel in de auto gezeten. We moesten een grote afstand afleggen en hebben een tussenstop gehad bij Lake Albert. Vanaf boven op de heuvel lijkt het niet op een meer, maar eerder op een zee. Aan de overkant zijn er ook heuvels, de heuvels van Congo. We hebben even in het meer pootje gebaden. Meestal brengen gidsen hier geen toeristen naartoe doordat de weg zo slecht is.

Aangekomen bij onze lodge eerst avondeten gegeten en bij het kampvuur gezeten. Het verblijf is primitief, zonder elektriciteit. Buiten een wc en een bak waar je je lichaam kunt wassen. Er is geen stromen water, dus ook geen douche.

Donderdag
Na een goede nacht wakker geworden. Wat zagen we daar? Apen! Heel veel. Jack fruit gegeten. Dat is heel zoet. Ik moet nog een beetje wennen aan de smaak. Ben er nog niet helemaal weg van. Tijdens het eten moesten we telkens oppassen voor de apen (red colobus, black and white colobus, vervet monkeys) die op de loer zaten. Om ons fruit te beschermen hebben we pitten gegooid. Hahaha jaa je beleeft wat.

Het regende enorm hard. Dus de rest van de dag vermaakt met voetballen in de regen met de jongens daar (Rebecca) en spelletjes spelen. Na het avondeten gingen we de hiking ‘Top of the World’ doen. Deze naam omdat er veel hoge heuvels zijn. We zijn op de hoogste heuvel gelopen. Het uitzicht over Fort Portal was erg mooi. We baalden dat de camera thuis lag. Gelukkig maakten Walter er een paar. Je zag heuvels, veel groen, huisjes en crater lakes. Daarna na de Dutchess met Nederlandse eigenaren geweest. Kon je merken bij de toilet haha delfstblauw!

Vrijdag
We zijn na Queen Elisabeth Park geweest. Daar hebben we een korte gamedrive gedaan. we zagen: olifanten, nijlpaarden en buffels. Nieuw was de… flamingo! Een heel clubbie bij elkaar. dit park vind ik minder bijzonder dan de Murchison falls. Enige is dat hier mensen tussen de dieren leven. Best wel apart, maar goed zij zijn eraan gewend.

Hierna zijn we gereden naar Mbarara. Na grappige gesprekken en geslip van de auto aangekomen. De weg was zo slecht… Erg modderig. Avontuur in de auto haha

Zaterdag
Vroeg vertrokken voor een half uur rijden naar Mburo. Daar een gamedrive gedaan. Hier leven zebra’s en ook hyena’s. jammer genoeg de hyena niet gezien maar wel veel soorten antilopers. Bijvoorbeeld Impala, dit is een soort antiloper waarna de hoofdstad Kampala is vernoemd. Verder hier de grootste en de snelste antilopers gezien. De grootst, de eland, is moeilijk te spotten. Iemand van het park ging mee om die te laten zien.

Vlak bij het park wezen lunchen bij Rwakobo Rock. Super mooi uitzicht! Tevens heerlijk gegeten. Onze reis naar Kampala heeft Chris ons vergezeld. We praatten tegen hem bij het restaurant, en zagen hem daarna bij de weg. Toevallig moest die de zelfde kant op. Primaaa join us in the car!

’s Avonds in Kampala super lekker gegeten bij een Indian restaurant. Lekkerste kip die ik in die week heb gegeten! En dat zijn er nog al wat…. Heel veel lokaal eten zoals: rijst, posho, beans, kip. Maar geen enkele kip was zo goed als deze hahaha

Onze woordenboek tot nu toe:
Muzungu – blanke
Oliota – hallo, hoe gaat het
Wiwali – dankjewel
Ganege – is goed
Mirembo – jij bent mooi

• 10 Mei 2015 - 16:32

Milou:

Wat een avonturen maak je daar mee Ylke, super leuk om te lezen. Geniet ervan! X

• 10 Mei 2015 - 20:45

José:

Wiwali voor je verhaal, Ylke!
    Het was leuk om je vanmiddag te zien en te horen!